المستثمرة الفلاحية أسلوب جديد لاستغلال الأراضي الفلاحية التابعة للأملاك الوطنية في ضوء (القانون 10/03 المحدد لشروط وكيفية استغلال الأراضي الفلاحية التابعة للأملاك الوطنية الخاصة للدولة)
المستثمرة الفلاحية أسلوب جديد لاستغلال الأراضي الفلاحية التابعة
للأملاك الوطنية في ضوء (القانون 10/03 المحدد لشروط وكيفية استغلال
الأراضي الفلاحية التابعة للأملاك الوطنية الخاصة للدولة)
يحتل العقار الفلاحي جزء هام في المنظومة القانونية للملكية العقارية في
التشريع الجزائري، باعتبار الجزائر بلد يضم أراضي فلاحية واسعة مصنفة ضمن
أخصب الأراضي، ولقد صنف القانون رقم 90 ـ 25 المؤرخ في 18/11/1990 المعدل
والمتمم بالأمر رقم 95-26 المؤرخ في 25/09/1995 المتضمن التوجيه العقاري،
الأراضي الفلاحية في المادة 23 منه إلى ثلاثة أصناف تتمثل في: أراضي فلاحية
تابعة للأملاك الخاصة للأفراد، أي مملوكة ملكية خاصة، وأراضي فلاحية
وقفية، وكذلك أراضي فلاحية تابعة للأملاك الوطنية – أي ملك للدولة -، وهذه
الأخيرة صنفها القانون 90-30 المؤرخ في 01 ديسمبر 1990 المتضمن الأملاك
الوطنية، ضمن الأملاك الوطنية الخاصة بموجب المادة 18 منه، كما نص في
المادة 105 على أن استغلال هذه الأراضي يتم وفقا لأحكام القانون رقم 87-19
المؤرخ في 08 ديسمبر 1987، المتضمن ضبط كيفية استغلال الأراضي الفلاحية
التابعة للأملاك الوطنية، وتحديد حقوق المنتجين وواجباتهم.
وتقتصر دراستنا على هذا الصنف الأخير من العقار الفلاحي من حيث طريقة
استغلاله، فقد عرفت الأراضي الفلاحية التابعة للأملاك الوطنية الخاصة عدة
نظم قانونية منذ الاستقلال، كما مرت سياسة هذه الأراضي بعدة مراحل تعددت
فيها طرق الاستغلال المعتمدة والمتبعة، والتي حاولت من خلالها الدولة
التحكم في قواعد الاستغلال فكان أول نظام للاستغلال " نظام التسيير الذاتي
"، ثم نظام الثورة الزراعية، وصولا إلى قانون 87-19 المؤرخ في 08/12/1987،
الذي ألغى بمقتضى المادة 47 منه، النصوص المتعلقة بالتسيير الذاتي، وكذا
المواد 858 إلى 866 من القانون المدني التي كانت تنظم كيفية استغلال
الأراضي التي تمنحها الدولة للمستفيدين طبقا لقانون الثورة الزراعية
والنصوص المتعلقة بالتسيير الذاتي، مكرسا بذلك وحدة نظام استغلال هذه
الأراضي وفقا لأحكام 87-19 عن طريق نظام المستثمرة الفلاحية.
إلا أنه تبين للدولة في نهاية 1997 بأن التحولات التي أحدثتها بموجب
القانون 87/19 لم تلق التجاوب المنتظر من قبل المستفيدين، مما أدى بها إلى
اصدار القانون 10/03 المؤرخ في 15/08/2010 المحدد لشروط و كيفية استغلال
الأراضي الفلاحية التابعة للأملاك الوطنية الخاصة للدولة و المرسوم
التنفيذي رقم 326/10 الذي يحدد كيفيات تطبيق حق الامتياز لاستغلال الأراضي
التابعة للأملاك الوطنية الخاصة للدولة، ومنه ارتأينا تخصيص الدراسة لتناول
نظام المستثمرة الفلاحية باعتبارها آلية جديدة لتسيير الأراضي الفلاحية
التابعة للأملاك الخاصة للدولة.
Summary
The agricultural property occupies an important part of the legal
system of real property in Algerian legislation, considering that
Algeria is a country with a large agricultural land classified as one of
the most fertile lands. Law No. 90-25 of 18/11/1990 amended and
completed by Order No. 25-26 of 25 Which includes private land ownership
and agricultural lands, as well as agricultural land belonging to
national property - ie, the property of the State - and the latter It
was classified by Law 90-30 of December 1, 1990, which includes national
property Yeh, within their own national property under Article 18
thereof, as stipulated in Article 105 that the exploitation of these
lands are in accordance with the provisions of Law No. 87-19 of 08
December 1987, the included tuning how to exploit the agricultural land
of national property, and determine the rights of producers and duties.
The agricultural land belonging to the national private property
has been defined by several legal systems since its independence. The
policy of these lands has also undergone several stages in which there
have been many methods of exploitation adopted and adopted, in which the
state tried to control the rules Exploitation was the first system of
exploitation "self-management system", then the system of agricultural
revolution, to Law 87-19 of 08/12/1987, which abolished under Article
47, the texts on self-management, as well as articles 858 to 866 of the
Civil Code Which regulated how to exploit the Which is granted by the
State to the beneficiaries in accordance with the Agricultural
Revolution Act and the provisions relating to self-management, thereby
guaranteeing the unity of the system of exploitation of these lands in
accordance with the provisions of Article 87-19 through the agricultural
investor system.
However, it was found at the end of 1997 that the changes made under
Law 87/19 had not received the expected response from the
beneficiaries, which led to the promulgation of Law 10/03 of 15/08/2010
specifying the conditions and how to exploit the agricultural land
belonging to the national assets Of the State and Executive Decree No.
326/10, which defines the application of the concession for the
exploitation of land belonging to the national private property of the
state, from which we decided to allocate the study to address the system
of agricultural investor as a new mechanism for the management of
agricultural lands belonging to the private property of the state.